Boekrecensie: Het geluk van een wijngaard - María Dueñas

Delen via Whatsapp Delen via Facebook Messenger Delen via Facebook

di 7 maart 2017

María Dueñas (1964) is hoogleraar Engelse taal en literatuur aan de  Universiteit van Murcia. Ze werkte eerder op verschillende universiteiten in de V.S. ‘Het geluk van een wijngaard’ is haar derde roman en, net als haar eerste twee romans, een groot succes. De Spaanse tv-zender Antena 3 wil er zelfs een televisieserie van maken. Daar leent het boek zich dan ook uitstekend voor. Het leest als een trein en heeft alle elementen voor een (langlopende) soap: voor- en tegenspoed, spanning, intriges, bedrog, liefde, rijkdom en roem. Inclusief de cliffhangers aan het eind van elk hoofdstuk.

Het geluk van een wijngaard
María Dueñas
Uitgeverij Wereldbibliotheek 2016
ISBN: 978-90-284-2653-5
Recensie door Agnes de Jong

De erfenis

Alles draait om de hoofdpersoon Mauro Larrea, die in de 19e eeuw van Spanje naar Mexico emigreert en daar schatrijk wordt in de mijnbouw. Totdat de Amerikaanse Burgeroorlog hem in 1861 ruïneert en hij alles weer verliest. Vastbesloten om opnieuw te beginnen, zoekt hij zijn geluk in Havana. En jawel, daar wint hij met een potje biljarten de complete erfenis van een Spaanse wijnbouwfamilie: een huis, een wijngaard en een bodega. Hij reist direct naar Jerez om alles zo snel mogelijk te verkopen en terug te gaan naar Mexico.

Maar dat loopt allemaal anders als hij Sol Claydon ontmoet. Sol, geboren als Soledad Montalvo, is een andere telg uit de wijnbouwfamilie. Ook zij probeert uit alle macht haar toekomst zeker te stellen. Met Sol komt Mauro terecht in een onwaarschijnlijke reeks intriges, complotten en avonturen die elkaar in een sneltreinvaart opvolgen. Het doet een beetje denken aan een klucht van John Lanting: net over the top.

Historische avonturen
Dat neemt niet weg dat ‘Het geluk van een wijngaard’ een echte pageturner is. María Dueñas is een uitstekende verteller die ruim 500 pagina’s lang je aandacht vasthoudt tot het onvermijdelijke happy end. Maar dat stelt ze zo lang mogelijk uit. Ondertussen maakt de lezer een wereldreis door het Mexico, Havana en Zuid-Spanje van de 19e eeuw die met veel details wordt beschreven. Dueñas’ historische kennis is indrukwekkend en geeft het verhaal een extra dimensie. Het is deze combinatie van een avonturenroman en historische roman die het boven het niveau van een soap uittilt.

Het geluk van een wijngaard?
De oorspronkelijke titel van het boek is La Templanza, wat zoveel betekent als ‘gematigdheid’. Geen lekkere titel. Wellicht is daarom in het Nederlands gekozen voor ‘Het geluk van een wijngaard’, hoewel het niet in de buurt komt van het origineel. Ook de belofte van “Een meeslepend verhaal over een vrouw die een man leert zien waar het in het leven om gaat” wordt wat mij betreft niet waargemaakt. Waarschijnlijk zijn dit ongelukkige keuzes van de uitgever. Verder alle lof voor de vertaler van dit lijvige werk, Nadia Ramer, die een knappe prestatie heeft geleverd. Dat mag ook wel eens gezegd worden!

Agnes de Jong studeerde Spaanse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht, met als specialisatie Latijns-Amerika Studies. Tegenwoordig heeft ze haar eigen bureau voor tekst en communicatie.

Meer Latin nieuws

Zwoele ritmes